
 

 

1 Jack Menke; Rashida Norden 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

 

Academic Journal of Suriname 2011, 2, 123 – 132                               Social Sciences 

Full-length Paper 

 

 

Inhoudsanalyse verkiezingen van 2010 in Suriname 

Een kwantitatieve analyse van de berichtgeving over politieke organisaties in vier 

dagbladen1  

 

Jack Menke2; Rachida Norden3 

 

Institute for Graduate Studies and Research, Anton de Kom Universiteit van Suriname, Paramaribo, Suriname.  

 

Abstract 

 
Dit artikel is het resultaat van een deelonderzoek waarbij de methode van de inhoudsanalyse 
is toegepast op de berichtgeving over politieke organisaties in Surinaamse dagbladen in de 
aanloop naar de verkiezingen van 25 mei 2010. Artikelen, advertenties, foto’s en cartoons die 
in die periode in de dagbladen verschenen, zijn volgens deze onderzoeksmethode inhoudelijk 
geanalyseerd en beoordeeld. De berichtgeving over de politieke organisaties in de vier 
dagbladen laat duidelijke verschillen zien in de frequentie van berichten en de toon. Van alle 
dagbladen tezamen heeft de berichtgeving over DOE verreweg de meest positieve toon en de 
berichtgeving over de A-Combinatie en de Volks Alliantie de meest negatieve toon. De 
verschillen in de toon van de berichtgeving kunnen worden verklaard door factoren op het 
niveau van de politieke organisatie, zoals perikelen tijdens de campagnevoering. Ook factoren 
op het niveau van het medium, zoals de directe relatie tussen eigenaren van dagbladen en het 
bekleden van hoge posities in de partijbesturen, blijken van invloed te zijn.  
De analyse van de schrijvende pers in de aanloop naar de verkiezingen van 2010 moet in een 
bredere context van campagnevoering geplaatst worden. Daarbij dient ook rekening te worden 
gehouden met de invloed van de radio en televisie op de kiezers. Het in vergelijking met 
andere politieke organisaties gering aandeel van berichten (vooral koppen van berichten) van 
de Mega-Combinatie in de dagbladen, moet in dit licht worden gezien. Deze combinatie kwam 
in de verkiezingen van 2010 als grootste politieke organisatie uit de bus en had als 
zwaartepunt in haar mobilisatie de radio en televisie. 

 

Trefwoorden: inhoudsanalyse, media, verkiezingen, politieke organisaties 

                                                           
1 Met dank aan Kirtie Algoe en Rachida Norden voor het codeer en invoerwerk. Dit artikel is het eerste van een aantal te 

publiceren artikelen over de media in de aanloop naar de verkiezingen van 2010. 
2 Hoogleraar Sociale Wetenschappen in een multi-etnische samenleving met bijzondere aandacht voor Methoden en Technieken, 

verbonden aan het Institute for Graduate Studies & Research (IGSR), Anton de Kom Universiteit van Suriname, Leysweg 86, 
Paramaribo, Suriname, telefoon +597 490 900, menkejack@yahoo.com 

3 Onderzoeker verbonden aan de leerstoel Jack Menke. 
 
Available on-line May 27, 2011 



 

 

124 Een kwantitatieve analyse van de berichtgeving over politieke organisaties in vier dagbladen 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

 

Introductie  
 

In de sociale wetenschappen kunnen 
verschillende methoden en technieken van onderzoek 
worden toegepast voor het verzamelen en analyseren 
van data. Tot de bekende en vaak toegepaste 
dataverzamelingsmethoden behoren de survey 
(enquête), de census en de case study. In dit artikel 
staat inhoudsanalyse (‘content analysis’) centraal, een 
onderzoeksmethode waarbij systematisch 
boodschappen/ berichten in een communicatieproces 
worden geanalyseerd.  

Inhoudsanalyse is in Suriname een vrij 
onbekende onderzoeksmethode. Wat betreft studies 
van de media en verkiezingen is slechts een artikel 
bekend van Joop Vernooij (2000). Hij analyseerde de 
berichtgeving in de media met nadruk op de rol en de 
objectiviteit van de media in de aanloop naar de 
verkiezingen van 25 mei 2000. Het artikel van 
Vernooij was gebaseerd op data van de Media 
Monitoring Unit van de Europese Unie, die berichten 
van de media (radiostations, de televisiestations en de 
schrijvende pers) gedurende drie tot vier weken in 
april en mei verzamelde. Hierbij is onder meer gelet 
op de bestede tijd en de toon van berichten in 
verband  met de verkiezingen. De geselecteerde 
media waren de radiostations SRS, ABC, Apintie-
Radio en Radio 10; de televisiestations STVS, ABC-
TV, Apintie TV en ATV; en de schrijvende pers De 
Ware Tijd en De West.  

Wat betreft de schrijvende pers besteedde 
De West 38 % van haar tekstberichten aan politiek 
nieuws. Over de toon in de berichtgeving concludeert 
Vernooij: ‘Artikelen over DNP2000, de president en 
de overheid hadden over het algemeen een negatieve 
toon en die over DA91, HPP, DOE en NHP generally 
positive. De Ware Tijd besteedde (maar!) 24 % van 
het totaal aan politiek nieuws, aan de overheid 31 % 
en de president 6 %. DNP2000 en Nieuw Front 
haalden significantly some negative tone, as well as 
the government and the president.’ (Vernooij 
2000:16).  

De toepassing in dit artikel van 
inhoudsanalyse op de berichtgeving over politieke 
organisaties in Surinaamse dagbladen, verschilt van 
de Media Monitoring Unit van de Europese Unie en 
het artikel van Vernooij. Het verschil met de EU data 
van 2000 is dat in 2010 de periode van ruim zeven 
weken dataverzameling (van april tot en met 25 mei 
2010) ongeveer twee maal langer is, dat het vier 
dagbladen - De West , De Ware Tijd, De Times of 
Suriname, en Dagblad Suriname – betreft, en dat 
diverse vormen van berichtgeving (artikelen, 
advertenties, foto’s, cartoons en redactionele 
artikelen) diepgaand worden geanalyseerd in de 
aanloop naar de verkiezingen op 25 mei 2010. 
 

Probleemstelling  
 

De probleemstelling in het deelonderzoek in 
dit artikel is als volgt:  
Wat is de toon van de berichten over de verkiezingen 
van 25 mei 2010 en de aanloop naar deze 
verkiezingen in de dagbladen van Suriname?  

De inhoudsanalyse betreft de frequentie van 
een bepaalde toon die Surinaamse dagbladen 
gebruiken in hun berichtgeving over de verkiezingen 
van 25 mei 2010. Met de toon van het bericht wordt 
bedoeld zowel de manifeste als de inherente inhoud 
van het bericht dat een bepaalde lading heeft. Deze 
kan positief, negatief, neutraal of onduidelijk zijn. De 
‘manifeste’ inhoud is de toon van het bericht, die 
direct meetbaar is door onder andere te letten op het 
gebruik of voorkomen van adjectieven in het bericht 
die een positieve zo niet negatieve lading hebben, 
bijvoorbeeld ‘integer’, ‘doorzettingsvermogen’, 
‘corrupt’, ‘slecht’. Bij het vaststellen van de inherente 
inhoud gaat het om de interpretatie van de impliciete 
waarde van het bericht. Dit zijn betekenissen die vaak 
worden meegebracht in de beschrijving van 
gebeurtenissen. 

1. Methode  
Inhoudsanalyse kan kwantitatief of kwalitatief van 
aard zijn, maar deze twee vormen kunnen ook 
gecombineerd worden toegepast. Bij de kwalitatieve 
interpretatieve methode van inhoudsanalyse 
geschiedt de waarneming niet aan de hand van een 
strak codeerschema. Hier gaat men uit van het 
kritische vermogen van de onderzoeker om de 
betekenis van de tekst te interpreteren (interpretatieve 
benadering). Het doel van dit soort onderzoek is 
exploratie of beschrijving. Er wordt dan ook wel 
gezocht naar de ‘inherente’ betekenissen. Er moet als 
het ware ‘tussen de regels door’ worden gelezen om 
een diepgaande analyse van de inhoud te kunnen 
maken. Bryman (2004) gaat ervan uit dat als er geen 
‘manifeste indicatoren’ zijn, het nodig is om te 
concluderen dat iets een impliciete waarde heeft. 
Wester (2006) spreekt van betekenissen die vaak niet 
worden toegekend, maar impliciet worden 
meegedacht. Een voorbeeld hiervan is de mythe of de 
ideologie die in het materiaal naar voren komt. Hij 
stelt voor om een vergelijkend perspectief toe te 
passen om de betekenissen te kunnen bloot leggen 
(bijvoorbeeld oud materiaal). 

Dit artikel maakt gebruik van de 
kwantitatieve inhoudsanalyse. Er wordt statistisch 
nagetrokken hoe vaak bepaalde kenmerken 
voorkomen in het materiaal en of deze samenhangen 
met andere kenmerken, met het doel om patronen te 
vinden. Het gaat hier om de ‘manifeste’ inhoud van 
krantenberichten, waarbij de nadruk ligt op de tekst 
en de toon van woorden of andere tekens zoals 
figuren in een cartoon. In beperkte mate wordt de 
kwalitatieve interpretatieve methode van 



 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

125 Jack Menke; Rashida Norden 

inhoudsanalyse toegepast als illustratie van de 
resultaten van het kwantitatief onderzoek.  

De studie is exploratief en betreft het 
vaststellen van frequenties en verbanden. De 
populatie omvat berichten in dagbladen in Suriname 
over de verkiezingen van 25 mei 2010 en de aanloop 
naar deze verkiezingen. De analyse-eenheid is het 
krantenbericht, dat naast artikelen, ook advertenties, 
foto’s, cartoons en redactionele artikelen omvat.  

Bij de kwantitatieve inhoudsanalyse van de 
berichtgeving is in deze studie objectiviteit betracht 
door transparantie te garanderen in de procedure voor 
het omzetten van ruw materiaal uit de dagbladen in 
categorieën. Dit moest mogelijke vertekeningen en 
subjectiviteit bij de onderzoeker – en met name de 
codeurs die teksten, tekstdelen en ander berichten 
(zoals foto’s en cartoons) in categorieën plaatsen –
minimaliseren. Het systematisch karakter betreft het 
vooraf opgestelde waarnemingsschema (‘observation 
schedule’). Het betrachten van systematiek en 
objectiviteit zijn enkele voordelen van deze methode 
(Bryman 2004). Een ander voordeel is dat 
inhoudsanalyse toegepast kan worden op 
verschillende soorten ongestructureerde informatie. 
De informatie hoeft niet per se in ‘printed form’ 
beschikbaar te zijn. Ook beeldmateriaal, radio, 
televisie en teksten van liederen lenen zich voor 
inhoudsanalyse. Dergelijk materiaal is ook verzameld 
in de aanloop naar de verkiezingen van 2010 in 
Suriname maar, dit laatste valt buiten het bestek van 
dit artikel. 

Waarnemingsinstrument  
Om een betrouwbare en geldige codering 

van berichten te garanderen is een 
waarnemingsinstrument ontworpen om het tekst- of 
beeldmateriaal waar te nemen (te lezen) en te 
categoriseren vanuit eenduidige instructies, een 
zogenaamd codeboek. Dit waarnemingsinstrument 
bepaalt de interpretatieruimte van de twee codeurs – 
afgestudeerden in de sociologie - die voor dit 
onderzoek zijn ingezet. In navolging van Wester, 
(2006:22) “betekent dit dat naast een bepaalde 
omschrijving van de eenheid, variabele of categorie, 
ook voorbeelden gegeven worden zoals deze concreet 
in het materiaal voorkomen en regels gegeven 
worden om in grensgevallen te kunnen beslissen.” In 
het codeerschema zijn de dimensies aangegeven 
waarvoor de categorieën moeten worden ingevuld. 
De verschillende categorieën die een dimensie telt 
zijn uitgewerkt in het codeboek. Deze bevat niet 
alleen de dimensies en de daarbij behorende lijst met 
categorieën voor, maar ook de richtlijnen hoe er 
gecodeerd moet worden. Bij de instructies is er 
duidelijk aangegeven waarop de codeur moet letten 

wanneer deze een code toewijst aan een dimensie. 
Het is de codeurs duidelijk gemaakt wat de 
onderzoekseenheid voor is (het bericht) en dat deze 
duidelijk moet worden onderscheiden van de topic 
(variabelen) die wordt gecodeerd (bijv. de toon van 
het bericht). Om de bruikbaarheid van een codeboek 
te garanderen is deze eerst getest in een pilot. In deze 
fase is er ook gelet op de consistentie tussen de 
codeurs onderling (inter-coder reliability) en elke 
individuele codeur over een langere periode (intra 
coder reliability). Hiermee is de invloed/ interpretatie 
van de codeur – vaak genoemd als een van de 
nadelen van inhoudsanalyse – tot een minimum 
beperkt. 
 
2. Onderzoeksresultaten  

In de periode 1 april tot en met 25 mei 2010 
verschenen 1445 berichten in het kader van de te 
houden verkiezingen in de dagbladen De West, De 
Ware Tijd, De Times, en Dagblad Suriname. Een 
indeling naar type bericht laat zien dat ‘artikelen’ met 
61.6% de hoogste frequentie hebben, gevolgd door 
advertenties met 22.4%. Cartoons staan met 6% op 
de derde plaats. Dit is opmerkelijk vooral wanneer 
we zien dat dit percentage hoger is dan foto’s en 
redactionele artikelen (Tabel 1). 

Tabel 1.  Type berichten over verkiezingen in vier 
dagbladen, 1 april – 25 mei 2010 
 

 
 

In het Dagblad Suriname verschenen 469 
berichten. Dit is van alle dagbladen het grootste 
aantal berichten in het kader van de te houden 
verkiezingen in 2010. De Ware Tijd staat op de 
tweede plaats met 465 en de Times of Suriname op 
de derde plaats met 359 berichten. In het dagblad De 
West verschenen 159 berichten, verreweg het kleinste 
aantal van de vier dagbladen in Suriname. Het 
Dagblad Suriname scoort ook het hoogst met de 
relatieve frequenties voor artikelen (70.6%) en 
cartoons (7.2%) binnen het totaal aan berichten. Het 
dagblad De Ware Tijd heeft met 55.6% het laagste 
percentage artikelen (Tabel 2). 

 
 

 



 

 

126 Een kwantitatieve analyse van de berichtgeving over politieke organisaties in vier dagbladen 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

Tabel 2.  Dagblad naar type bericht over verkiezingen, 1 april – 25 mei 2010 

Dagblad 
Type bericht 

Totaal 

Artikel Advertentie Foto  Cartoon Redactioneel 
De Ware Tijd 55.6% 28.2% 6.5% 4.7% 5.0% 100% (464) 

Times of Suriname 56.8% 27.0% 1.1% 7.0% 8.1% 100% (359) 
De West 63.4% 15.0% 18.3% 3.3% .0% 100% (153) 
Dagblad Suriname 70.6% 15.6% 1.9% 7.2% 4.7% 100% (469) 
Totaal 61.6% 22.4% 4.9% 6.0% 5.1% 100% (1445) 

 

De berichtgeving in de vier Surinaamse 
dagbladen over politieke organisaties in de aanloop 
naar de verkiezingen op 25 mei 2010, laat duidelijke 
verschillen zien in de frequentie van berichten. Het 
Nieuw Front (inclusief individuele partijen) heeft met 
36.4% het grootste aandeel in berichten waar de 
naam van de politieke partij/ combinatie in de kop 
van het bericht is genoemd. Op de tweede plaats staat 

de A-Combinatie (inclusief individuele partijen) met 
21.2%. De Mega-Combinatie (inclusief de NDP, 
KTPI en PALU) staat relatief laag met 8.9% van de 
berichten met de naam van de politieke partij/ 
combinatie in de kop van het bericht (Tabel 3). 

 

 
Tabel 3.  Dagblad naar eerstgenoemde Politieke partij/ combinatie in de kop van het bericht  

 



 

 

127 Jack Menke; Rashida Norden 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

 

 

De analyse per dagblad wijst uit dat de A-
Combinatie in de Ware Tijd en de Times of 
Suriname, met respectievelijk 20.6% en 19.8% het 
grootste aandeel heeft in berichten waar de naam van 
de politieke partij/ combinatie in de kop van het 
bericht voorkomt.  

Van de berichten in De West met in de kop 
de naam van de politieke partij / combinatie, heeft het 
Nieuw Front met 29% verreweg het hoogste 
percentage gevolgd door DOE met 18.8%. In het 
Dagblad Suriname heeft de VHP met 22.9% het 
hoogste aandeel, gevolgd door het Nieuw Front met 
16.9% (Tabel 3). 

De berichten in de dagbladen zijn 
inhoudelijk geanalyseerd op de toon van de 
geschreven tekst. Er is nagegaan of de tekst positief 
(code 1), neutraal (code 2) of negatief (code 3) is 
voor de in het bericht genoemde politieke partijen/ 
combinaties. Van alle dagbladen tezamen heeft de 
berichtgeving over DOE met een gemiddelde van 
1.49 verreweg de meest positieve toon. Daarentegen 
heeft de berichtgeving over de A-Combinatie en de 

Volks Alliantie de meest negatieve toon met een 
gemiddelde van respectievelijk 2.35 en 2.26 (Tabel 
4). Een specifieke analyse per dagblad laat zien dat 
de Ware Tijd de meest negatieve toon heeft in de 
berichtgeving over deze twee politieke combinaties. 
In de Times of Suriname hebben het Nieuw Front 
(gemiddelde 2.48) en de A-Combinatie (gemiddelde 
van 2.54) de meest negatieve toon in de 
berichtgeving. In het Dagblad Suriname betreft de A-
Combinatie (gemiddelde van 2.24) de meest 
negatieve toon in de berichtgeving. De toon in de 
berichtgeving van de vier dagbladen over de Mega-
Combinatie en de Nationale Unie (NU) is met een 
gemiddelde van respectievelijk 2.16 en 2.18 eerder 
negatief dan positief. De meest negatieve toon over 
de Mega-Combinatie vinden we in de Times of 
Suriname (Tabel 4). 

 

 

 

Tabel 4.  Dagblad naar gemiddelde score op de toon van het bericht per politieke combinatie 
 

 

Aangezien niet is voldaan aan de assumptie 
van een normale verdeling voor het toepassen van 
variantie-analyse, is de Kruskal-Wallis nonpara-

metrische test voor meerdere onafhankelijke 
steekproeven gebruikt. Hiermee is nagegaan of de 
variabele dagblad (onafhankelijke variabele) van 



 

 

128 Een kwantitatieve analyse van de berichtgeving over politieke organisaties in vier dagbladen 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

invloed is op de toon van de berichtgeving 
(afhankelijke variabele), onder de hypothese dat er 
geen verschil is tussen de politieke organisaties wat 
betreft de scores op de toon van de berichtgeving 
(Annex 1). De verschillen zijn statistisch significant 
voor het Nieuw Front, DOE, de Volks Alliantie, de 
A-Combinatie en de BVD (p= < 0.05). Dit betekent 
dat de variabele dagblad van invloed is op de toon 
van de berichtgeving voor deze politieke organisaties. 
Opvallend is dat deze variabele niet van invloed is op 
de toon van de berichtgeving over de Mega-
Combinatie, NU, de PVRS en DUS.  

Een gerichte analyse van enkele politieke 
partijen werpt meer licht op de toon van de 
geschreven tekst door de verschillende dagbladen. 
Vergeleken met andere partijen/ combinaties valt de 
berichtgeving over DOE op met een positieve toon in 
52.7% van de berichten, een ‘neutrale’ toon in 45.2% 
en een negatieve toon in 2.2% van de berichten 
(Tabel 5A). In De Ware Tijd en in de West is een 
ruime meerderheid (respectievelijk 60.6% en 69.6%) 
van de berichten over deze partij positief (Tabel 5A). 
Een voorbeeld van een positieve toon is de kop 
‘Campagne voeren op ‘ethische’ wijze de DOE 
methode’ en het fragment in het betreffend artikel: 
“DOE pakt de campagne op weg naar de 
verkiezingen van 25 mei noodgedwongen, maar ook 
uit ethische en integere overwegingen totaal anders 
aan… Een partij met potentie, maar vooralsnog 
zonder de middelen, en daarom zal 
doorzettingsvermogen van het bestuur de 
doorslaggevende factor worden.” (Bron: DWT, 1 
april 2010, pag.: A7). De toon in de kop en het 
fragment moeten vooral worden verklaard door de 
campagnevoering van Doe die blijkbaar positief heeft 
doorgewerkt op de toon van het bericht, met name de 
nadruk van deze partij op ethische waarden en het 
niet bekladden van andere politieke organisaties. 

Tabel 5A  Dagbladen naar toon van de berichtgeving 
over DOE 

 

Wat betreft de BVD is er in alle vier 
dagbladen tezamen een positieve toon in 34.9% van 
de berichten, een ‘neutrale’ toon in 49.5% en een 
negatieve toon in 15.6.% van de berichten. Opvallend 
is de zeer positieve berichtgeving over de BVD in de 

Times of Suriname met een positieve toon in 71.8% 
van de berichten (Tabel 5B). Een voorbeeld van een 
positieve toon is de kop in de Times of Suriname 
“Dilip Sardjoe doet Brokopondo keiharde 
beloftes” en het fragment in dit artikel “Dilip 
Sardjoe hield maandagavond een sidderende 
toespraak in een overvolle recreatiezaal te 
Brownsweg. Ondanks het zeer slechte weer, dat de 
omgeving in een modderpoel had veranderd, waren 
de mensen massaal aanwezig om de BVD-voorman, 
die hen een droom voorhield die hij graag 
werkelijkheid ziet worden, aan te horen.” (Bron: 
Times of Suriname, 19 mei 2010, pag.:1). Dit citaat is 
- evenals de 71.8% van de berichten in de Times of 
Suriname met een positieve toon over de BVD - 
illustratief voor het verklaren van de verschillen in de 
toon tussen de diverse dagbladen ten aanzien van een 
bepaalde politieke organisatie. Met name speelt in dit 
bericht de directe relatie tussen de eigenaar van het 
dagblad de Times of Suriname en de voorzitter van 
de BVD in de persoon van Dilip Sardjoe, die 
bepalend is voor de positieve toon.  
 
Tabel 5B  Dagbladen naar toon van de berichtgeving 
over de BVD 
 

 

 De sterk negatieve berichtgeving over de 
Volks Alliantie in alle vier dagbladen tezamen blijkt 
uit het gegeven dat slechts 17.3% van de berichten 
een positieve toon heeft, 38.9% een ‘neutrale’ toon, 
en 43.8% een negatieve toon heeft (Tabel 5C). Een 
voorbeeld van een negatieve toon is de kop 
‘Massameeting Volks Alliantie Moengo. 
Orgastisch open deuren nogmaals intrappen’ en 
het fragment in het betreffend artikel: “De hele 
avond werd gebruikt om te ontkennen dat PL een 
etnische partij is. Dit werd, naast de ontkennende 
woorden van de gekandidateerden, gedaan door 
alleen burgers van marron-afkomst te laten 
spreken… PL-partijvoorzitter Paul Somohardjo 
trapte als laatste spreker in zijn redevoering alle 
openstaande deuren nogmaals in. Bekende 
verkiezingsthema’s zoals onderwijs, huisvesting en 
grondbezit werden als wensen geuit, maar geen 
enkele met een concrete invulling, begroting, of 
onderbouwing hoe dat te financieren… In zijn 

Dagblad 
Toon over DOE 

Positief Neutraal Negatief Totaal 

De Ware 
Tijd 60.60% 39.40% 

  
100.0% 

Times of 
Suriname 28.60% 71.40% 

  
100.0% 

De West 
69.60% 30.40% 

  
100.0% 

Dagblad 
Suriname 36.70% 56.70% 6.70% 100.0% 
Totaal 52.70% 45.20% 2.20% 100.0% 

Dagblad 
Toon over BVD 

Positief Neutraal Negatief Totaal 

De Ware  
Tijd 

12.5% 59.4% 28.1% 100.0% 

Times of  
Suriname 71.8% 25.6% 2.6% 100.0% 

De West 22.2% 66.7% 11.1% 100.0% 

Dagblad  
Suriname 

13.8% 65.5% 20.7% 100.0% 

Totaal 34.9% 49.5% 15.6% 100.0% 



 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

129 Jack Menke; Rashida Norden 

machtsbelustheid raakte Somohardjo in een 
orgastische staat en liep schokkend en hijgend het 
podium af mompelend dat PL nu de 
presidentsverantwoordelijkheid op zich gaat nemen.” 
(Bron: DWT, 5 mei 2010, pag.: A3). 
 
Tabel 5C  Dagbladen naar toon van de berichtgeving 
over de Volks Alliantie  

 

 
Ook ten aanzien van de A-Combinatie is er 

een sterk negatieve toon in de berichtgeving in de 
vier dagbladen. Van de berichten heeft slechts 9.2% 
een positieve toon, 47% een ‘neutrale’ toon, en 
43.8% een negatieve toon (Tabel 5D). Een voorbeeld 
van een bericht met een negatieve toon betreft de kop 
Interne strubbelingen fnuikend voor A-
Combinatie en het fragment in dit artikel “De strijd 
om leiderschap binnen A-Combinatie is volgens 
Waterberg de oorzaak geweest van de strubbelingen, 
die onprettige gevolgen hadden de vorige week, toen 
de partijcombinatie zich te laat aanmeldde bij het 
indienen van de lijsten bij de hoofdstembureaus in 
verschillende districten. ‘Wie gaat door als leider 
van A-Combinatie, wie wordt leider van de grootste 
partij? Deze problemen maken ons zwak’. (…) De 
protesten van het Onafhankelijk Kiesbureau over de 
late indiening ook in deze districten, lapt Waterberg 
zelf aan zijn laars. ‘Ik verwacht zelf niets, want er zal 
verandering komen.” (Bron: De West 16 april 2010).  
 
Tabel 5D  Dagbladen naar toon van de berichtgeving 
over A-Combinatie 
 

 
 

De kop en het fragment van dit bericht zijn 
illustratief voor het verklaren van de verschillen in de 
toon tussen de diverse dagbladen ten aanzien van 
bepaalde politieke organisaties. In dit geval speelt 
een opvallend perikel of incident tijdens de 
campagnevoering van de A-Combinatie een rol, met 
name de late indiening van de kandidatenlijst bij het 
Onafhankelijk Kiesbureau mede vanwege interne 
strubbelingen binnen de combinatie. Dit is een factor 
op het niveau van de politieke organisatie die 
negatief doorwerkt op de toon van het bericht. 
 

In alle vier dagbladen tezamen wordt over 
Nieuw Front een positieve toon in 39.3% van de 
berichten, een ‘neutrale’ toon in 34.5% en een 
negatieve toon in 26.2% van de berichten geuit 
(Tabel 5E). Illustratief voor een negatieve toon is de 
kop ‘NF presenteert geen toekomstperspectief’ en 
het fragment in dit artikel: “Ze kwamen met een 
heuse achteruitkijkspiegel. De leiders van het Nieuw 
Front (NF) vergaten de opgekomen massa afgelopen 
zondag te vertellen hoe zij dit land verder zullen 
opbouwen en welke sectoren anders worden 
aangepakt. Dat gebeurde niet, maar de plannen en 
beloftes van andere politieke organisaties werden wel 
afgekraakt, zonder een alternatief te presenteren.” 
(Bron: Dagblad Suriname, 11 mei 2010, pag.: A10). 
 
Tabel 5E  Dagbladen naar toon van de berichtgeving 
over Nieuw Front 
 

 
 
Wat betreft de Mega-Combinatie is er een 

positieve toon in 18.8% van de berichten van alle 
dagbladen tezamen, een ‘neutrale’ toon in 46.2% en 
een negatieve toon in 35% van de berichten. 
Opvallend is de negatieve berichtgeving over deze 
combinatie in de Times of Suriname met 48.1% van 
de berichten (Tabel 5F). Een voorbeeld van een 
negatieve toon is de kop in het dagblad Times of 
Suriname ‘MC en NF meer met elkaar bezig’, en 
het fragment in dit artikel“Haast het hele beleid 
Venetiaan wordt afgekraakt door de MC/ NDP-
kandidaten. Hoe het land verder te zullen leiden, 
wordt niet verteld. Kenmerkend is verder dat zij 
veelal teruggrijpen naar alleen de positieve 
ontwikkelingen van het militair regime in de jaren 



 

 

130 Een kwantitatieve analyse van de berichtgeving over politieke organisaties in vier dagbladen 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

80.” (Bron: Times of Suriname, 13 mei 2010, pag. 
4). 
 
Tabel 5F  Dagbladen naar toon van de berichtgeving  
over Mega-Combinatie 
 

 
 
3. Slotbeschouwing  
Dit artikel systematiseert en verklaart de resultaten 
van een deelonderzoek naar de berichtgeving over 
politieke organisaties in de aanloop naar de 
verkiezingen van 2010. Het is gebaseerd op een 
kwantitatieve inhoudsanalyse van berichten in De 
West, De Ware Tijd, De Times of Suriname, en 
Dagblad Suriname in de periode  

1 april tot en met 25 mei 2010. Van de 1445 
berichten in deze periode verscheen tweederde in De 
Ware Tijd en het Dagblad Suriname. In het dagblad 
De West verschenen 159 berichten (11%), verreweg 
het kleinste aantal van de vier dagbladen.  

Er zijn grote verschillen in het totaal aantal 
berichten per politieke organisatie in de vier 
dagbladen tezamen. Het Nieuw Front (inclusief 
individuele partijen) heeft met 36.4% het grootste 
aandeel in berichten waar de naam van de politieke 
partij/ combinatie in de kop van het bericht is 
genoemd. Op de tweede plaats staat de A-Combinatie 
(inclusief individuele partijen) met 21.2%. Slechts 
8.9% van de berichten met de naam van de politieke 
partij/ combinatie in de kop van het bericht heeft 
betrekking op de Mega-Combinatie (inclusief de 
NDP, KTPI en PALU).  

De berichten in de dagbladen zijn 
inhoudelijk geanalyseerd op de toon van de 
geschreven tekst. Van alle dagbladen tezamen heeft 
de berichtgeving over DOE verreweg de meest 
positieve toon. De overwegend positieve toon in de 
berichtgeving over deze partij zien we het duidelijkst 
in De Ware Tijd en in de West. Van alle politieke 
organisaties heeft de berichtgeving over de A-
Combinatie en de Volks alliantie de meest negatieve 
toon. De negatieve toon over deze twee politieke 
combinaties komt het duidelijkst naar voren in de 
Ware Tijd. De meest negatieve toon in de 
berichtgeving over het Nieuw Front en de A-
Combinatie komt voor in de Times of Suriname. In 
het Dagblad Suriname heeft de A-Combinatie de 

meest negatieve toon in de berichtgeving. De toon in 
de berichtgeving van de vier dagbladen over de Mega 
-Combinatie en de NU is eerder negatief dan positief. 
De meest negatieve toon over de Mega-Combinatie 
vinden we in de Times of Suriname.  

Bij het verklaren van verschillen in toon in 
de berichtgeving blijken factoren op het niveau van 
de politieke organisaties van invloed, waar onder de 
aard, stijl en issues van de politieke organisaties, en 
perikelen of incidenten tijdens de campagnevoering. 
Naast factoren op het niveau van de politieke 
organisaties zijn er ook invloeden op het niveau van 
het medium, zoals de directe of indirecte relatie 
tussen eigenaren van dagbladen en het bekleden van 
hoge posities in de partijbesturen, en de 
(ideologische) voorkeuren van journalisten of het 
management.  

Een belangrijk voordeel van inhoudsanalyse 
is de mogelijkheid om sociale groepen, zoals de 
media, te analyseren die gewoonlijk moeilijk 
toegankelijk zijn. Verder is deze methode vrij 
goedkoop en non-reactief omdat er geen 
respondenten aan te pas komen. Het is belangrijk om 
de analyse van de schrijvende pers in de aanloop naar 
de verkiezingen van 2010 in een bredere context van 
campagnevoering te plaatsen, waarbij de invloed van 
de radio en televisie op grotere delen van de kiezers 
niet mag worden onderschat. Het in vergelijking met 
andere politieke organisaties gering aandeel van 
berichten (vooral koppen van berichten) van de 
Mega-Combinatie in de dagbladen, moet in dit licht 
worden gezien. Deze combinatie kwam in de 
verkiezingen van 2010 als grootste politieke 
organisatie uit de bus en had als zwaartepunt in haar 
mobilisatie de radio en televisie. Het ligt in de 
bedoeling in andere publicaties over de media in de 
verkiezingen van 2010, naast geschreven materiaal 
ook audio - en beeldmateriaal in de analyse op te 
nemen. 

Referenties 
 
Bernard, R (2000),  

Social Research Methods, Qualitative and Quantita tive 
Approaches. London, Sage Publications. 

Bryman, A (2004),  
Social Research Methods. United States, Oxford 
University Press.  

Vernooij Joop (2000)  
Media en verkiezingen, in Swi Forum , Jrg 16/ 2 en 17/2 
Politiek Suriname traditie en verandering rond het jaar 
2000. 

Wester, F (2006),  
Inhoudsanalyse: Theorie en Praktijk. Nederland, 
Kluwer. 

 

 

 

 



 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

131 Jack Menke; Rashida Norden 

 

ANNEX 1A 

Test Statisticsa,b 
  Toon 

over 
NF 

Toon 
over 
DOE 

Toon 
over 
VA 

Toon 
over 
NU 

Toon 
over 
MC 

Toon 
over 

PVRS 

Toon 
over 
BVD 

Toon 
over 
AC 

Toon 
over 
DUS 

Chi-Square 71.682 8.843 11.533 2.196 3.64 7.31 35.07 10.677 1.033 
df 3 3 3 3 3 3 3 3 3 
Asymp. Sig. 0 0.031 0.009 0.533 0.303 0.063 0 0.014 0.793 
a. Kruskal Wallis Test                 

b. Grouping Variable: Dagblad               

 



 

 

132 Een kwantitatieve analyse van de berichtgeving over politieke organisaties in vier dagbladen 

Acad J Sur 2011, (2), 123 - 132 

ANNEX 1B Kruskal-Wallis Test: Dagblad (onafhankelijke variabele) en toon bericht (afhankelijke variabele)   
 
 Ranks 

Toon bericht Dagblad N Mean Rank 
Toon over NF De Ware Tijd 120 232.45 

Times of Suriname 83 311.98 
De West 50 163.08 
Dagblad Suriname 190 191.6 
Totaal 443   

Toon over DOE De Ware Tijd 33 42.92 
Times of Suriname 7 57.5 
De West 23 38.85 
Dagblad Suriname 30 55.28 
Totaal 93   

Toon over VA De Ware Tijd 54 98.65 
Times of Suriname 40 108.59 
De West 22 66.98 
Dagblad Suriname 69 87.84 
Totaal 185   

Toon over NU De Ware Tijd 13 16.69 
Times of Suriname 7 18.57 
De West 6 19.33 
Dagblad Suriname 7 14 
Totaal 33   

Toon over MC De Ware Tijd 80 133.32 
Times of Suriname 52 148.95 
De West 24 120.98 
Dagblad Suriname 110 129.06 
Totaal 266   

Toon over PVRS De Ware Tijd 15 22.5 
Times of Suriname 15 34.77 
De West 11 32.14 
Dagblad Suriname 15 25.57 
Totaal 56   

Toon over BVD De Ware Tijd 32 69.73 
Times of Suriname 39 33.38 
De West 9 59.22 
Dagblad Suriname 29 66.5 
Totaal 109   

Toon over AC De Ware Tijd 88 155.35 
Times of Suriname 87 181.38 
De West 29 141.31 
Dagblad Suriname 111 146.14 
Totaal 315   

Toon over DUS De Ware Tijd 6 11.75 
Times of Suriname 6 10 
De West 4 13 
Dagblad Suriname 6 11.75 
Totaal 22   


